Picture
Inatt va de inte kul alls, olle va jätte mammig o skulle ligga på mig, inte lätt o vara sjuk bebis :(
men idag under dagen har han mått bättre så de e skönt :D

så jag tog godis, dummy, kameran, bollen, o såklart olle med mig ut i skogen :D
där började vi med att värma upp med boll kastning, o då tänkte ja fota lite, ja men hej o hå de där minnes kortat o ja e inte vänner, de satt kvar i min dator, så inga bilder från dagens träning tyävrr :(

men vi kastade boll ett tag, sedan körde vi vanlig apportering med dummyn, ja kasta ut den, han väntar på ordet apport han hämtar, ja gjorde de några gånger så han skulle fatta att de e den vi jobbar med (för de e första gången vi jobbar med dummyn)

Sedan satte ja olle o gick huller om buller o släppte dummyn o gick vidare så han inte såg vart ja släppte den, sedan gick ja tillbaka o sa apport o han tog de utan problem, han använder ögonen lite för mkt, men han använde även nosen riktigt bra :D så ja vart super stolt, då de va absolut första gången för honom!
så vi körde några såna, sen när ja såg att han börja bli trött slutade ja, o så kasta vi lite mera boll, sen innan vi gick hem så körde vi ett till lätt sök o de gick riktigt bra de oxå :D
Så nu ska vi börja köra mer o mer dummy sök för olle tyckte verkligen de va super kul :D

3/1/2013 11:12:38 pm

Ush så låter inte så kul att han varit dålig! Men skönt att höra ändå att han blivit bättre :) Man känner sig alltid lite hjälplös när ens hund är sjuk, dom kan ju inte direkt tala om ifall dom har ont eller mår illa osv...

En grej du kan tänka på, eftersom Olle är väldigt ung, o tollarna har lätt för att gå upp i stress, tänk på att inte kasta alltför mycket boll gång på gång. Det kan lätt dra upp honom lite för mycket och resultera i en bollgalen hund som inte kan se en enda boll utan att den måste kastas eller lekas med. Samma sak gäller pinnar. Så ett tips kan vara att ha ett okej-kommando som talar om att han får hämta den, så vida ni inte kör byteshandel eller gör det till en apporteringsuppgift, att han hämtar och kommer tillbaka och får något i utbyte. Då blir det mindre stressigt :)

En annan sak du kan tänka på, är att om du vill fortsätta med dummisar så tänk på vilka kommandon du använder. T.ex. så använder jag mig av SÖK när jag kör ett apportsök med Z för att vara så tydlig som möjligt för honom vad det är jag vill att han ska göra. Men sen använder jag mig av en massa andra övningar också inom apportering så för mig blir det viktigt att ha ordentliga kommandon.

Hoppas du inte tar illa upp eller tror att jag försöker bossa eller så!! I sånt fall får du säga till, ville bara ge lite tips :)
Och visst kan jag det, men tror nästan det blir lättare att försöka filma eller så. Jag kanske kan få min lärare att filma på föredraget jag ska hålla på onsdag och lägga upp! :)

Reply



Leave a Reply.